ALGEMENE LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN

PEP gevestigd en kantoorhoudende aan de Piushaven 6, 5017 AN te Tilburg K.v.K. nr. 56859597,
hierna te noemen ‘Leverancier’.




ALGEMENE BEPALINGEN

  1. Toepasselijkheid
    1.1 Deze “Algemene Voorwaarden” zijn van toepassing op alle (mondelinge of schriftelijke)
    aanbiedingen, offertes en overeenkomsten, in de ruimste zin van het woord, die Leverancier heeft
    aangeboden aan of afgesloten met Opdrachtgever.
    1.2 Opdrachtgever aanvaardt deze Algemene Voorwaarden met uitsluiting van eventuele door hem
    gehanteerde algemene voorwaarden, tenzij Leverancier en Opdrachtgever vooraf uitdrukkelijk
    schriftelijk anders zijn overeengekomen. Indien partijen schriftelijk zijn overeengekomen dat andere
    voorwaarden van toepassing zijn, gelden deze voorwaarden slechts voor de specifieke opdracht
    waarvoor zij zijn overeengekomen.
  2. Totstandkoming overeenkomst
    2.1 Al onze (mondelinge of schriftelijke) offertes zijn vrijblijvend, tenzij tevoren schriftelijk een termijn
    voor aanvaarding respectievelijk geldigheid is overeengekomen. Niettemin heeft Leverancier het
    recht om een offerte binnen vijf werkdagen nadat hij Opdrachtgever heeft bereikt te herroepen.
    2.2 Een overeenkomst komt tot stand en de werkzaamheden worden ingepland op het moment dat
    een offerte door Opdrachtgever middels een schriftelijk akkoord wordt aanvaard dan wel, indien
    geen offerte aanwezig is, Opdrachtgever een opdracht aan Leverancier geeft en laatstgenoemde die
    opdracht aanvaardt.
    2.3 Indien Opdrachtgever, nadat een overeenkomst tot stand is gekomen, de opdracht geheel of
    gedeeltelijk annuleert, is Leverancier gerechtigd om alle in verband met die opdracht door haar
    gemaakte c.q. te maken kosten geheel bij Opdrachtgever in rekening te brengen. Leverancier zal na
    betaling van de annuleringskosten door Opdrachtgever hetgeen gedurende de periode voorafgaande
    aan de annulering in het kader van die opdracht is ontwikkeld overhandigen aan Opdrachtgever, een
    en ander met inachtneming van het overige gestelde in deze voorwaarden.
  3. Prijzen
    3.1 De prijzen en tarieven zijn inclusief de in de aanbieding, offerte of overeenkomst omschreven
    werkzaamheden door Leverancier. Alle prijzen en tarieven zijn exclusief omzetbelasting (21% BTW)
    en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd en vormen geen vergoeding voor
    verpakking, import, transport, reis- en verblijfskosten, kantoorkosten, (technische) documentatie,
    gebruik van audio en/of visueel materiaal van derden, aanschaf van hardware, software van derden,
    opleiding van Opdrachtgever, installatie, implementatie en dergelijke welke separaat aan
    Opdrachtgever in rekening worden gebracht, tenzij anders is aangegeven in de aanbieding, offerte of
    overeenkomst.
    3.2 Indien Opdrachtgever een verzoek heeft tot wijziging van en/of aanvulling op de specificaties van
    de door Leverancier te verrichten werkzaamheden zal zij Leverancier hiervan in kennis stellen.
    Vervolgens zal Leverancier Opdrachtgever een prijsopgave doen van het ten gevolge van de
    wijzigingen c.q. aanpassingen eventueel te verrichten meerwerk. Leverancier zal slechts meerwerk
    verrichten nadat zij hiertoe een schriftelijke opdracht van Opdrachtgever heeft ontvangen.
    Leverancier zal Opdrachtgever factureren voor dit meerwerk.
    3.3 Leverancier hanteert een standaard uurtarief van € 75,00 excl. 21% BTW (prijspeil 2019).
    3.4 Leverancier is te allen tijde gerechtigd haar prijzen en tarieven door middel van een schriftelijke
    kennisgeving aan Opdrachtgever aan te passen. Deze nieuwe prijzen en tarieven zijn van
    toepassing op alle volgende aanbiedingen, offertes en overeenkomsten tussen Leverancier en
    Opdrachtgever.
  4. Betaling
    4.1 Alle facturen zullen door Opdrachtgever worden betaald overeenkomstig de op de factuur
    vermelde betalingscondities. Bij gebreke van specifieke condities dient Opdrachtgever uiterlijk binnen
    veertien dagen na factuurdatum te betalen. Hierna ‘de betalingstermijn’.
    4.2 Indien de betalingstermijn wordt overschreden is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en
    zal aan Opdrachtgever over het openstaande bedrag een vertragingsrente van 1.5% per dag (één
    en een half procent) en € 30,00 (te zegge dertig euro) excl. BTW administratiekosten in rekening
    worden gebracht, gerekend over de periode dat de Opdrachtgever in verzuim is, een en ander
    zonder dat een nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst is vereist.
    4.3 Indien Opdrachtgever na ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan de vordering
    uit handen worden gegeven, in welk geval Opdrachtgever naast het alsdan verschuldigde bedrag
    tevens gehouden zal zijn tot volledige vergoeding van alle met incasso gemoeide (buiten-)
    gerechtelijke kosten van Leverancier, onverminderd alle overige rechten van Leverancier.
    4.4 Indien enige betalingstermijn wordt overschreden is Leverancier gerechtigd haar verplichtingen
    uit de overeenkomst en eventuele andere lopende overeenkomsten op te schorten totdat algehele
    betaling heeft plaatsgevonden, onverminderd het recht van Leverancier op schadevergoeding en
    zonder jegens Opdrachtgever tot vergoeding van enige schade gehouden te zijn.
    4.5 Opdrachtgever ziet af van een eventueel recht tot verrekening van enige vordering.
    Opdrachtgever kan zich derhalve jegens Leverancier nimmer met een beroep op verrekening aan
    een betalingsverplichting onttrekken. Iedere betaling wordt in de eerste plaats geacht te strekken ter
    voldoening van de langst openstaande vordering, zelfs al vermeldt Opdrachtgever dat de betaling
    betrekking heeft op een latere vordering.
    4.6 Leverancier behoudt zich het recht voor om eventuele door Opdrachtgever aan Leverancier ter
    beschikking gestelde zaken, materialen, apparatuur en dergelijke worden eerst dan terug te geven
    nadat alle door Opdrachtgever verschuldigde betalingen volledig zijn verricht.
    4.7 Bij grotere projecten en/of bij vooraf aangeven factureert leverancier 50% van de totaalsom aan
    de Opdrachtgever, na opdrachtbevestiging. De overige 50% wordt gefactureerd bij de oplevering van
    het project.
    4.8 Indien de betaling niet voldaan wordt binnen het gestelde betalingstermijn, behoud de
    Leverancier het recht om het geleverde product en/of haar software af te schermen wegens
    administratieve redenen.
    4.9 Indien de werkzaamheden op nacalculatiebasis worden verricht, zal Leverancier Opdrachtgever
    maandelijks factureren. Het bepaalde in artikel 4.1 tot en met 4.6 is van overeenkomstige
    toepassing.
  5. Levering
    5.1 Door Leverancier genoemde leveringstermijnen worden naar beste eer en geweten vastgesteld
    op grond van de gegevens die bij het aangaan van de overeenkomst aan Leverancier bekend waren
    en zullen zoveel mogelijk in acht worden genomen. Partijen zullen elkaar zo snel mogelijk op de
    hoogte stellen zodra van enige omstandigheid blijkt die van invloed kan zijn op de (tijdige) uitvoering
    van de werkzaamheden en/of de leveringstermijnen.
    5.2 Leverancier zal de werkzaamheden vervaardigen en leveren overeenkomstig de functionele en
    technische specificaties welke tussen partijen zijn c.q. worden overeengekomen.
    5.3 Indien Leverancier op verzoek van Opdrachtgever bepaalde wijzigingen van en/of aanvullingen
    op de specificaties van de door Leverancier te verrichten werkzaamheden uitvoert, kan Leverancier
    de leveringsdatum van de werkzaamheden na overleg met Opdrachtgever opschorten voor zover dit
    nodig is ter uitvoering van de betreffende wijzigingen c.q. aanvullingen.
    5.4 De enkele overschrijding op basis van overmacht van een leveringstermijn brengt Leverancier
    niet in verzuim en geeft Opdrachtgever, behoudens opzet of grove schuld van Leverancier, niet het
    recht de overeenkomst te ontbinden. Partijen treden vervolgens zo spoedig mogelijk in overleg ten
    einde een nieuwe leveringstermijn vast te stellen.
    5.5 Het risico van geheel of gedeeltelijk verlies of beschadiging van zaken die voorwerp van een
    overeenkomst zijn, gaat op Opdrachtgever over zodra deze het kantoor en/of magazijn van
    Leverancier hebben verlaten.
  6. Eigendomsvoorbehoud
    6.1 Leverancier behoudt zich het eigendom van de geleverde zaken voor ter zake van alle
    vorderingen die zij krachtens (tekortkoming in de nakoming van een verplichting uit-) een
    overeenkomst op Opdrachtgever heeft c.q. mocht verkrijgen.
    6.2 Opdrachtgever is niet gerechtigd de zaken waarop het eigendomsvoorbehoud van Leverancier
    rust te bezwaren en/of aan derden over te dragen. Evenmin mogen door Leverancier verleende
    licenties en/of gebruiksrechten met betrekking tot die zaken door Opdrachtgever worden
    uitgeoefend.
  7. Medewerking Opdrachtgever
    7.1 Opdrachtgever zal Leverancier steeds tijdig alle voor een behoorlijke uitvoering van de
    overeenkomst benodigde gegevens, inlichtingen, documentatie, materialen, software van derden,
    assets en/of overige benodigdheden welke door partijen schriftelijk worden omschreven (hierna:
    benodigdheden) ter beschikking stellen. Voorts zal Opdrachtgever Leverancier tijdig in kennis stellen
    van zijn beslissingen, ontvangen documenten tijdig beoordelen en alle overige benodigde
    medewerking verlenen teneinde Leverancier in staat te stellen aan de leveringsdatum te voldoen.
    Opdrachtgever garandeert Leverancier dat zij gerechtigd is te beschikken over de aan Leverancier
    ter beschikking gestelde benodigdheden en vrijwaart Leverancier tegen alle aanspraken ter zake.
    7.2 Indien de in artikel 7.1 omschreven benodigdheden niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de
    afspraken ter beschikking zijn gesteld aan Leverancier, indien de benodigde medewerking niet wordt
    verleend of indien Opdrachtgever op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, is Leverancier
    gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst en de leveringsdatum op te schorten zonder tot enige
    schadevergoeding jegens Opdrachtgever gehouden te zijn.
    Voorts kan Leverancier de daardoor eventueel ontstane kosten en te verrichten meerwerk volgens
    zijn gebruikelijke tarieven in rekening te brengen.
    7.3 Indien medewerkers van Leverancier en/of derden in het bedrijf van Opdrachtgever of op een
    andere door Opdrachtgever aangewezen locatie werkzaamheden ter uitvoering van een
    overeenkomst dienen te verrichten, zal Opdrachtgever kosteloos voor de door die medewerkers in
    redelijkheid benodigde faciliteiten, zoals maar niet beperkt tot een werkruimte met
    telecommunicatiefaciliteiten, zorgdragen.
  8. Medewerking derden
    8.1 Leverancier kan op verzoek en met toestemming van Opdrachtgever het leveren van bepaalde
    zaken, het verrichten van bepaalde diensten en/of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk
    uitbesteden aan een of meer derden.
  9. Intellectuele eigendomsrechten
    9.1 Leverancier verleent aan Opdrachtgever uitsluitend het niet- exclusieve recht de geleverde zaken
    eeuwigdurend te gebruiken voor het beoogde doel zoals schriftelijk omschreven in de aanbieding,
    offerte of overeenkomst en in beginsel blijven alle (intellectuele) eigendomsrechten op de door
    Leverancier aan Opdrachtgever geleverde zaken, waaronder maar niet beperkt tot software,
    concepten, vormgeving, documentatie, offertes, daarop vastgelegde informatie c.q. gegevens
    alsmede het voorbereidend materiaal daarvan, voorbehouden aan Leverancier, met uitzondering van
    de door Leverancier geleverde benodigdheden, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is
    overeengekomen. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Leverancier is Opdrachtgever
    niet gerechtigd de geleverde zaken op een andere wijze te gebruiken en/of de aan hem verleende
    rechten en/of bevoegdheden geheel of gedeeltelijk aan derden ter beschikking te stellen, over te
    dragen en/of in licentie te geven. Indien partijen schriftelijk zijn overeengekomen dat bepaalde
    (intellectuele) eigendomsrechten door Leverancier aan Opdrachtgever worden overgedragen,
    waartoe Leverancier Opdrachtgever een toeslag in rekening kan brengen, vindt de overdracht plaats
    onder de ontbindende voorwaarde dat Opdrachtgever niet uiterlijk binnen de overeengekomen
    betalingstermijn, verlengd met een redelijke termijn na schriftelijke aanmaning door Leverancier, aan
    haar betalingsverplichtingen heeft voldaan. Indien Opdrachtgever daarna alsnog aan haar
    betalingsverplichtingen voldoet zal de overdracht van intellectuele eigendomsrechten aan
    Opdrachtgever wederom plaatsvinden en wordt deze geacht plaatsgevonden te hebben op de datum
    waarop de overdracht oorspronkelijk zou hebben plaatsgevonden. Voor zover intellectuele
    eigendomsrechten worden overgedragen, verkrijgt Opdrachtgever geen exclusieve rechten op
    elementaire onderdelen van de door Leverancier ontwikkelde zaken, waarop immers geen
    intellectuele eigendomsrechten rusten.
    9.2 Leverancier is gerechtigd haar logo en naam te vermelden op de geleverde zaken, op de
    aftiteling daarvan en/of in de sourcecode van de software.
    9.3 Leverancier behoudt zich het recht voor om de voor Opdrachtgever ontwikkelde zaken geheel of
    gedeeltelijk te gebruiken ten behoeve van promotionele-, acquisitie- en/of demonstratiedoeleinden.
  10. Geheimhouding
    10.1 Partijen zijn verplicht, hetzij gedurende de looptijd van een overeenkomst, hetzij daarna,
    vertrouwelijke informatie die hen ter kennis komt geheim te houden en deze op geen enkele wijze
    aan derden bekend te maken en/of in gebruik te geven en slechts te gebruiken voor het doel
    waarvoor deze hen ter beschikking is gesteld.
    Onder derden worden mede begrepen alle personen werkzaam in de organisatie van partijen die niet
    noodzakelijkerwijs op de hoogte dienen te worden gesteld van de informatie.
    10.2 Onder vertrouwelijke informatie in de zin van deze voorwaarden dient te worden verstaan:
    (i) alle schriftelijke, mondelinge of op andere wijze direct of indirect verstrekte informatie die als
    zodanig is aangeduid en/of waarvan de andere partij weet of redelijkerwijs behoort te begrijpen dat
    deze vertrouwelijk is;
    (ii) alle product-, marketing-, klant- en/of overige bedrijfsgegevens die als zodanig zijn aangeduid
    en/of waarvan de andere partij weet of redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze vertrouwelijk zijn,
    ongeacht de wijze waarop deze zijn verstrekt;
    (iii) alle documentatie, data, tekeningen, benchmark test(en) (gegevens), specificaties, objectcodes,
    sourcecodes, productiemethodes, technologieën en/of overige informatie welke verband houdt met
    door de ene partij ontwikkelde of te ontwikkelen software die als zodanig is aangeduid en/of waarvan
    de andere partij weet of redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze vertrouwelijk is, ongeacht de
    wijze waarop deze is verstrekt;
    (iv) iedere kopie in welke vorm dan ook van het voorafgaande.
    10.3 De verplichtingen van partijen gelden niet ten aanzien van vertrouwelijke informatie waarvan de
    ontvangende partij kan aantonen dat
    (i) deze van algemene bekendheid en/of voor het publiek toegankelijk is of
    (ii) deze al bij haar bekend was en niet onderhevig aan enige geheimhoudingsverplichting voordat
    deze door de andere partij aan hem werd verstrekt.
    10.4 Partijen zullen gedurende de looptijd van de overeenkomst tot één jaar daarna geen (ex-)
    medewerkers van de andere partij en/of met haar gelieerde ondernemingen in dienst nemen en/of
    anderszins inschakelen in haar bedrijf en/of met haar gelieerde ondernemingen.
  11. Aansprakelijkheid
    11.1 Partijen aanvaarden wettelijke verplichtingen tot schadevergoeding slechts indien en voor zover
    dat op grond van het bepaalde in dit artikel blijkt.
    11.2 De totale aansprakelijkheid van partijen wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van
    een overeenkomst is beperkt tot vergoeding van directe schade tot het bedrag van de voor die
    overeenkomst bedongen prijs exclusief BTW. Onder directe schade van Opdrachtgever in de zin van
    deze voorwaarden wordt uitsluitend verstaan:
    (i) redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor
    zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de zin van deze voorwaarden;
    (ii) redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever het
    belang van Leverancier naar behoren heeft behartigd.
    Aansprakelijkheid van partijen voor indirecte schade, waaronder maar niet beperkt tot gevolgschade,
    gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, gemiste contracten en/of
    schade aan het imago van de andere partij is uitgesloten.
    11.3 Buiten de in artikel 11.2 genoemde gevallen rust op partijen geen enkele aansprakelijkheid voor
    schadevergoeding, ongeacht de grond waarop een actie tot schadevergoeding zou worden
    gebaseerd.
    11.4 De aansprakelijkheid van partijen wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een
    overeenkomst ontstaat slechts indien de ene partij de andere partij onverwijld en deugdelijk
    schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming,
    en de andere partij ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen te kort
    blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
    tekortkoming te bevatten, zodat de andere partij in staat is adequaat te reageren.
    11.5 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat de ene partij
    de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk bij de andere partij meldt. Enig
    recht op schadevergoeding vervalt 45 dagen na de leveringsdatum, of, indien de overeenkomst
    tussentijds is beëindigd, 45 dagen na de datum van beëindiging van de overeenkomst.
    11.6 Leverancier aanvaardt geen aansprakelijkheid voor enige schade doordat door of vanwege
    Leverancier geleverde zaken worden gebruikt op een andere wijze dan tussen partijen is
    overeengekomen.
    11.7 Eventueel door Leverancier verstrekt advies wordt naar beste kennis van zaken gegeven.
    Verstrekt advies ontheft Opdrachtgever niet van de verplichting eigen onderzoek te verrichten naar
    de geschiktheid van de te leveren zaken en/of te verrichten diensten voor het beoogde doel.
    11.8 Leverancier aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het geheel of gedeeltelijk verloren
    gaan van content en/of data.
    11.9 Opdrachtgever vrijwaart Leverancier elke aansprakelijkheid voor het geheel of gedeeltelijk
    opslaan, verwerken van data en of content welke in strijd kan zijn met de Algemene verordening
    gegevensbescherming (AVG).
    11.10 Opdrachtgever vrijwaart Leverancier voor alle aanspraken van derden wegens
    productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product of systeem dat door
    Opdrachtgever aan een derde is geleverd en dat mede bestond uit door Leverancier geleverde
    apparatuur, programmatuur of andere materialen, behoudens indien en voor zover Opdrachtgever
    bewijst dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur, programmatuur of andere materialen.
  12. Overmacht
    12.1 Ingeval van overmacht, dat wil zeggen een tekortkoming, welke aan één der partijen niet kan
    worden toegerekend en niet is te wijten aan zijn schuld en ook niet krachtens de wet,
    rechtshandelingen of in het maatschappelijk verkeer voor zijn rekening komt, zal deze partij de
    andere partij schriftelijk op de hoogte stellen, onder vermelding van de oorzaak, de aard, de te
    verwachten duur van de overmacht en de bepalingen van de overeenkomst die als gevolg daarvan
    niet kunnen worden nagekomen. De uitvoering van de betreffende bepalingen wordt gedurende de
    overmacht opgeschort.
    12.2 Indien de overmacht situatie heeft voortgeduurd tot twee maanden na de datering van de
    voornoemde kennisgeving zullen partijen tot overeenstemming trachten te komen over wijziging van
    de door overmacht opgeschorte bepaling(en) van de overeenkomst. Bij gebreke aan een dergelijke
    overeenstemming binnen een maand, kan elk der partijen deze overeenkomst beëindigen, zonder tot
    enigerlei schadevergoeding jegens de andere partij gehouden te houden te zijn. Leverancier behoudt
    evenwel het recht op betaling van reeds geleverde goederen, verrichtte werkzaamheden en/of
    verleende diensten.
  13. Tussentijdse ontbinding
    13.1 Indien een der partijen, na schriftelijke sommatie door de wederpartij, in gebreke blijft om aan
    enige uit een overeenkomst en/of deze Voorwaarden voortvloeiende wezenlijke verplichting te
    voldoen, is de wederpartij gerechtigd, zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst,
    de betreffende overeenkomst met onmiddellijke ingang, en zonder jegens de andere partij tot
    vergoeding van enige schade gehouden te zijn, middels een aangetekend schrijven te beëindigen,
    onverminderd het recht van de beëindigende partij andere haar wettelijke toekomende rechten uit te
    oefenen, zoals het recht op schadevergoeding, en onverminderd het recht van Leverancier op
    betaling van reeds geleverde zaken, verrichtte werkzaamheden en/of verleende diensten.
    13.2 Tevens is ieder der partijen gerechtigd een overeenkomst met onmiddellijke ingang te
    beëindigen, zonder dat enige ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst zal zijn vereist, en zonder
    jegens de andere partij tot vergoeding van enige schade gehouden te zijn, indien de andere partij
    (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of haar (voorlopige) surseance van betaling wordt
    verleend, de andere partij haar faillissement aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard,
    de andere partij haar onderneming staakt, op een aanmerkelijk deel van het vermogen van de
    andere partij beslag wordt gelegd, de rechtspersoon van de andere partij wordt ontbonden of de
    zeggenschap over of de beslissende stem binnen de rechtspersoon van de andere partij bij een
    derde komt te berusten, onverminderd het recht van de beëindigende partij haar wettelijke
    toekomende rechten uit te oefenen, zoals het recht op schadevergoeding, en onverminderd het recht
    van Leverancier op betaling van reeds geleverde zaken, ver- richtte werkzaamheden en/of verleende
    diensten.
    13.3 Tevens is ieder der partijen gerechtigd een overeenkomst na de minimale bepaalde termijn te
    ontbinden met in acht name van tenminste één maand opzegtermijn. Alle contracten zijn op basis
    van een jaarcontract m.u.v. de websites op basis van een leasecontract hiervoor geldt een termijn
    van twee jaar.
  14. Overige bepalingen
    14.1 Aanvullingen op en wijzigingen van een overeenkomst tussen partijen en/of deze daarop van
    toepassing zijnde Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk tussen partijen
    zijn overeengekomen en door beide partijen zijn ondertekend. Indien partijen schriftelijk bepaalde
    aanvullingen en/of wijzigingen zijn overeengekomen, gelden deze slechts voor de specifieke
    opdracht waarvoor zij zijn overeengekomen.
    14.2 De nietigheid van enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden tast de geldigheid van de
    overige bepalingen niet aan. In geval van een nietige of vernietigbare bepaling zullen Leverancier en
    Opdrachtgever in onderling overleg ter vervanging van de betreffende bepaling een nieuwe bepaling
    vaststellen, waarbij voor zover mogelijk het doel en de strekking van de nietige, vernietigde c.q.
    vernietigbare bepaling in acht worden genomen.
    14.3 Op een overeenkomst tussen partijen, deze daarop van toepassing zijnde Algemene
    Voorwaarden en de uitvoering daarvan is Nederlands recht van toepassing.
    14.4 Eventuele geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met een overeenkomst tussen
    partijen zullen, voor zover niet in der minne op te lossen, met uitsluiting van iedere andere rechter
    worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te ‘s-Hertogenbosch.
    Niettemin heeft Leverancier het recht een geschil ter beslechting aan de bevoegde rechter in de
    woonplaats van Opdrachtgever voor te leggen.
    14.5 De titels boven de artikelen zijn aangebracht voor het gemak van de lezer. Hieraan kunnen
    geen rechten worden ontleend.
    14.6 Partijen zijn verplicht van elke adreswijziging onverwijld schriftelijk kennis aan de wederpartij te
    geven.
    BIJZONDERE BEPALINGEN MET BETREKKING TOT SOFTWAREONTWIKKELING
    De in dit hoofdstuk vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze Algemene
    Voorwaarden, van toepassing indien Leverancier in opdracht van Opdrachtgever software ontwikkelt.
  15. Levering, installatie en acceptatie
    15.1 Leverancier zal de software ontwikkelen en aan Opdrachtgever leveren op een nader overeen
    te komen soort en formaat informatiedrager en overeenkomstig de functionele en/of technische
    specificaties welke door partijen schriftelijk zullen worden omschreven. Leverancier zal de software
    met zorg ontwikkelen op basis van de door Opdrachtgever te verstrekken gegevens, voor de
    juistheid, volledigheid en consistentie waarvan Opdrachtgever instaat.
    15.2 Leverancier kan technische maatregelen nemen ter bescherming van door haar geleverde
    software. Indien Leverancier door middel van technische bescherming de software heeft beveiligd, is
    het Opdrachtgever niet toegestaan deze beveiliging te verwijderen en/of te ontwijken. Indien de
    beveiligingsmaatregelen tot gevolg hebben dat Opdrachtgever niet in staat is een reserve kopie van
    de software te maken, zal Leverancier op verzoek van Opdrachtgever een reservekopie van de
    software aan Opdrachtgever ter beschikking stellen.
    15.3 Indien partijen schriftelijk een acceptatietest zijn overeengekomen kan Opdrachtgever
    gedurende een periode van tien werkdagen na levering van de software onderzoeken of deze
    voldoet aan de specificaties zoals bedoeld in artikel 15.1, hierna ‘de testperiode’. De acceptatietest
    zal plaatsvinden in een van tevoren overeengekomen omgeving en overeenkomstig een
    overeengekomen procedure. Acceptatie van de software mag slechts worden onthouden op grond
    van het niet voldoen van de software aan de specificaties, tenzij het ondergeschikte gebreken in de
    software betreft, zijnde gebreken die operationele en/of productieve ingebruikname van de software
    redelijkerwijs niet in de weg staan, onverminderd de verplichting van Leverancier om deze
    ondergeschikte gebreken kosteloos te herstellen.
    15.4 Indien gedurende de testperiode blijkt dat de software niet voldoet aan de specificaties zoals
    bedoeld in artikel 15.1, zal Opdrachtgever Leverancier hiervan uiterlijk op de laatste dag van de
    testperiode schriftelijk in kennisstellen onder vermelding van de specificaties waaraan de software
    niet voldoet, hierna ‘de gebreken’, in welk geval de testperiode wordt onderbroken. Leverancier zal
    vervolgens de in de voornoemde kennisgeving vermelde gebreken zo spoedig mogelijk herstellen en
    de software herleveren aan Opdrachtgever, zonder dat hieraan kosten zijn verbonden voor
    Opdrachtgever. Op het moment van herlevering van de software vangt de testperiode van 10
    werkdagen opnieuw aan. Mocht Opdrachtgever vervolgens onverhoopt op nieuwe gebreken in de
    software ten gevolge van het niet voldoen aan de specificaties stuiten, dat wil zeggen gebreken die
    niet reeds in de vorige testperiode aanwezig waren en waarvan Opdrachtgever Leverancier derhalve
    niet gedurende de vorige testperiode in kennis had kunnen stellen, dan zal de procedure zoals
    hierboven omschreven worden herhaald.
    15.5 Opdrachtgever wordt geacht de software te hebben geaccepteerd:
    (i) indien partijen geen acceptatietest zijn overeengekomen: bij levering van de software; dan wel
    (ii) indien partijen een acceptatietest zijn overeengekomen: na afloop van die testperiode; dan wel
    (iii) indien partijen een acceptatietest zijn overeengekomen en Opdrachtgever Leverancier
    gedurende de testperiode een in kennisstelling als bedoeld in artikel 15.4 heeft doen
    toekomen: nadat Leverancier de in de in kennisstelling vermelde gebreken heeft hersteld; dan wel
    (iv) bij ingebruikname van de software door Opdrachtgever.
    15.6 Indien de software in fasen en/of onderdelen wordt geleverd en getest, laat de niet-acceptatie
    van een bepaalde fase en/of onderdeel een eventuele acceptatie van een andere fase en/of ander
    onderdeel onverlet.
  16. Garantie
    16.1 Gedurende een periode van één maand na levering of, indien een acceptatietest is
    overeengekomen, één maand na afloop van de testperiode, zal Leverancier eventuele gebreken in
    de software ten gevolge van het niet voldoen aan de specificaties kosteloos herstellen, indien en
    voor zover zij binnen die periode schriftelijk van deze gebreken in kennis is gesteld door
    Opdrachtgever. Leverancier garandeert niet dat de software zonder onderbreking en/of gebreken zal
    werken en/of dat alle gebreken kunnen worden hersteld.
    16.2 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor een correct en oordeelkundig gebruik c.q. toepassing
    van de software alsmede voor controle- en beveiligingsprocedures en een adequaat systeembeheer.
    16.3 Leverancier kan gedurende boven omschreven garantieperiode zijn gebruikelijke commerciële
    tarieven en de kosten van herstel in rekening brengen indien de gebreken in de software zijn
    veroorzaakt door gebruiksfouten en/of onoordeelkundig gebruik van de software en/of door overige
    niet aan Leverancier toe te rekenen oorzaken.
    16.4 De garantieverplichting vervalt indien Opdrachtgever zonder voorafgaande schriftelijke
    toestemming van Leverancier wijzigingen in de software heeft aangebracht c.q. heeft doen
    aanbrengen. Herstel van verminkte of verloren gegane gegevens valt niet onder de
    garantieverplichting.
    16.5 Herstel van de gebreken zal geschieden op een door Leverancier te bepalen locatie.
    Leverancier is gerechtigd om naar haar keuze definitieve dan wel tijdelijke oplossingen c.q.
    programmaomwegen en/ of probleem vermijdende restricties in de software aan te brengen.
    16.6 Na afloop van de in dit artikel bedoelde garantieperiode is Leverancier niet gehouden eventuele
    gebreken in de software te herstellen, tenzij partijen hiertoe een onderhouds- of service level
    overeenkomst zijn overeengekomen.
  17. Gebruiksrecht
    17.1 Onverminderd het bepaalde in artikel 11 van deze Algemene Voorwaarden, verleent
    Leverancier Opdrachtgever het niet-exclusieve recht tot het gebruik van de software, welk
    gebruiksrecht uitsluitend het recht omvat de software te laden en uit te voeren tijdens de
    contractperiode.
    17.2 De sourcecodes van de software en de bij de ontwikkeling van de software voortgebrachte
    (technische) documentatie worden niet aan Opdrachtgever ter beschikking gesteld. Indien
    Opdrachtgever (technische) documentatie wenst, dient zij hiervoor apart een offerte aan te vragen bij
    Leverancier.
    17.3 Opdrachtgever zal alle in zijn bezit zijnde exemplaren van de software onverwijld aan
    Leverancier retourneren indien het boven omschreven gebruiksrecht van de software wordt
    beëindigd. Indien partijen zijn overeengekomen dat Opdrachtgever bij het einde van het
    gebruiksrecht de betreffende exemplaren zal vernietigen, zal Opdrachtgever Leverancier zodanige
    vernietiging onverwijld schriftelijk bevestigen.
    17.4 Leverancier verstrekt Opdrachtgever eeuwigdurend het volledig eigendomsrecht over de
    geleverde front-end materialen.
    17.5 Leverancier behoudt zich ten allen tijden het eigendomsrecht van de geleverde backend
    software, in de meeste gevallen Content Management Systemen incl. extensie modules en
    maatwerkmodules.
  18. Onderhoud/hosting/servicelevel
    18.1 Op verzoek van Opdrachtgever kunnen partijen in onderling overleg een onderhouds-, hosting- /
    of service level overeenkomst aangaan, op welke overeenkomst de gebruikelijke voorwaarden van
    Leverancier van toepassing zullen zijn.
    18.2 Leverancier zal gebreken in de software binnen de in de betreffende overeenkomst genoemde
    termijn naar beste vermogen trachten te herstellen. Herstel van de gebreken zal geschieden op een
    door Leverancier te bepalen locatie. Leverancier is gerechtigd om naar haar keuze definitieve dan
    wel tijdelijke oplossingen c.q. programmaomwegen en/of probleem vermijdende restricties in de
    software aan te brengen. Leverancier garandeert niet dat de software zonder onderbreking en/of
    gebreken zal werken en/of dat alle gebreken kunnen worden hersteld.
    18.3 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor een correct en oordeelkundig gebruik c.q. toepassing
    van de software alsmede voor controle- en beveiligingsprocedures en een adequaat systeembeheer.
    18.4 Leverancier aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het geheel of gedeeltelijk verloren
    gaan van content en/of data.
    18.5 Leverancier creëert dagelijkse back-up van de systemen en data welke binnen de eigen
    systeemomgevingen draaien. Dit ontheft Opdrachtgever niet van de verplichting eigen back-up
    maatregelen te treffen.
    18.5 Voor herstel van verminkte en/of verloren gegane gegevens/data dient een aparte offerte te
    worden aangevraagd, evenals voor herstel van gebreken ten gevolge van door of vanwege
    Opdrachtgever zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Leverancier aangebrachte
    wijzigingen in de software. Voorts kan Leverancier zijn gebruikelijke commerciële tarieven en de
    kosten van herstel in rekening brengen in- dien de gebreken in de software zijn veroorzaakt door
    gebruiksfouten en/of onoordeelkundig gebruik van de software en/of door overige niet aan
    Leverancier toe te rekenen oorzaken.
    BIJZONDERE BEPALINGEN MET BETREKKING TOT FOTOGRAFIE en VIDEO
    De in dit hoofdstuk vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze Algemene
    Voorwaarden, van toepassing indien Leverancier in opdracht van Opdrachtgever foto’s en/of video’s
    maakt.
  19. Doelstelling / toestemming / opslag / publicatie
    19.1 Leverancier biedt fotografie en videoproducties ten behoeve van website, webshop of andere
    communicatiemiddelen aan opdrachtgever aan.
    19.2 Het doel van de fotografie/video-opdracht zal te allen tijde helder en duidelijk in de
    overeenkomst tussen Leverancier en Opdrachtgever worden geformuleerd.
    19.3 Opdrachtgever verleent Leverancier expliciet toestemming voor het maken van (portret)foto’s en
    video’s van door hem gewenste onderwerpen. Opdrachtgever is daarmee verantwoordelijk voor de
    verwerking van de foto’s welke onder de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) als
    bijzondere persoonsgegevens gezien worden. Dit betekent ook dat Opdrachtgever te allen tijde zelf
    verantwoordelijk is voor het verkrijgen van toestemming van de geportretteerden voor het maken van
    foto’s alsmede eventuele publicatie van deze foto’s/video’s.
    19.4 Leverancier zal foto’s en video’s gemaakt in opdracht van Opdrachtgever opslaan op haar eigen
    beveiligde server en in bewaring houden zo lang Opdrachtgever een overeenkomst heeft met
    Leverancier. Na beëindiging van de overeenkomst verwijdert Leverancier de foto’s van de server,
    tenzij Leverancier schriftelijk anders verzoekt.
    19.5 Leverancier zal foto’s en video’s gemaakt in opdracht van Opdrachtgever nimmer aan derden
    verstrekken, niet zelfstandig noch in opdracht van Opdrachtgever. Beelden worden door Leverancier
    alleen verstrekt aan Opdrachtgever.
    19.6 Opdrachtgever kan Leverancier verzoeken gemaakte foto’s en video’s te publiceren op maar
    niet beperkt tot website, drukwerk, social media. Opdrachtgever vrijwaart Leverancier elke
    aansprakelijkheid voor het geheel of gedeeltelijk verwerken van de foto’s zonder toestemming van
    geportretteerde of op willekeurige andere manier die in strijd kan zijn met de AVG. Opdrachtgever is
    verwerkersverantwoordelijk wanneer foto’s door Leverancier gepubliceerd worden. Leverancier zal
    beelden nooit publiceren voor enig ander doel dan vooraf bij het aangaan van de overeenkomst is
    bepaald dan wel in een aanvulling op de oorspronkelijke overeenkomst schriftelijk is afgesproken.